ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در درس دینی
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در درس دینی
گزارش سخنرانی جناب آقای قاسم زرلکی
اولین جلسه مجمع گروه درسی دینی و فلسفه منطقه 8 که با هدف ارتقای علمی و تخصّصی معلمان برگزار شد . این مجمع می خواهد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی را به معلمان ، در شیوه ای کار بردی و کارگاهی آموزش دهد .
در این جلسه سخنران مدعو اشاره دارند به اینکه :آقای دکتر اعتصامی هم در کتاب راهنمای معلم ، به این بخش از بحث می پردازند ، هر چند ارزشیابی و پیشرفت تحصیل موضوع مهمی است که نیاز به تغییر و بهبود روش دارد .
اوّلین هدف ارزشیابی ها « معقول » و یا « اهل فکر بودن » دانش آموز است. هدف دوّم « ایمان » است که به حوزه عاطفی بر می گردد . هدف سوم که باید در ارزشیابی ها محقّق شود : این که دانش آموز را در «عمل به وظایف » ( تکالیفی دینی که باید انجام دهد ) ، ارزیابی کنیم .در آموزش درس دینی باید گام مؤثر ما ، پرورش و رشد تفکر و اندیشه ی دانش آموزان باشد.
حوزه های شناختی (معلومات دانش آموز) را فقط با سؤال می توان ارزیابی کرد ، بنابراین سؤال ، تنها ابزار آموزش تفکر به دانش آموزان است . اما چرا ثبت آن به روش توصیفی یا کیفی نمی تواند محقق شود ؟
اهمیت ارزشیابی مستمر در طول سال تحصیلی
اگر معلمی به روش سخنرانی درسی را ارایه دهد ، نمی تواند به روش مفهومی سؤال طراحی کند . برای رسیدن به سطوح بالای دانش که داشتن مهارتهای فکری است ، مثل درک و فهم ، به کار بستن ، تجزیه و تحلیل ، ترکیب یا قضاوت و ارزشیابی را ، فقط با ارزشیابی مستمر به دست می آوریم .
اهمیت ارزشیابی تکوینی ( مستمر)
× چگونه می توان کار آمدی آموزش و طراحی سؤال و پرسش را بالا برد ؟
× چگونه می توان نقاط ضعف را تبدیل به نقاط قوت نمود ؟
× چگونه می توان در آینده بهتر عمل کرد ؟
موانع و برخی راه کارهای پیشنهادی
قسمتی از موانع و راه کارهای این طرح در زیر آمده است که امید است برای حل یا تکمیل آن ها طرح هایی ارائه گردد .
1. در آموزش درس دینی تقید دانش آموز به تکالیف دینی کمتر دیده می شود . اگرچه عملکرد خانواده ها در رفتار دینی دانش آموز مؤثر است ، اما ما معلمان برای آنها چه کرده ایم ؟
2. در صورت عدم طراحی دقیق و یا عدم اجرای صحیح هر طرح ، ممکن است که معلم ، دچار مشکلاتی در ارتباط با دانش آموز شود.
3. طرح هر گونه پیشنهاد و یا نظری می تواند طرحهای جدیدی را در پی داشته باشد.
4. اگرچه طرح های پیشنهادی هرگز نمی تواند به شکل کامل در هیچ کلاسی اجرا گردد ، دارای نقاط ضعف و کمبود های بسیاری است.