لوح محفوظ

پیوندها

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در درس دینی

پنجشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۱۶ ب.ظ

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در درس دینی

 

گزارش سخنرانی جناب آقای قاسم زرلکی

 

اولین جلسه مجمع گروه درسی دینی و فلسفه منطقه 8 که با هدف ارتقای علمی و تخصّصی معلمان برگزار شد . این مجمع می خواهد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی را به معلمان ، در شیوه ای کار بردی و کارگاهی آموزش دهد .

 

در این جلسه سخنران مدعو اشاره دارند به اینکه :آقای دکتر  اعتصامی  هم در کتاب راهنمای معلم ، به این بخش از بحث می پردازند ، هر چند ارزشیابی و پیشرفت تحصیل موضوع مهمی است که نیاز به تغییر و بهبود روش دارد .

 

اوّلین هدف ارزشیابی ها « معقول » و یا « اهل فکر بودن » دانش آموز است. هدف دوّم « ایمان » است که به حوزه عاطفی بر می گردد . هدف سوم که باید در ارزشیابی ها محقّق شود : این که دانش آموز را در «عمل به وظایف » ( تکالیفی دینی که باید انجام دهد ) ، ارزیابی کنیم .در آموزش درس دینی باید گام مؤثر ما ، پرورش و رشد تفکر و اندیشه ی دانش آموزان باشد.

 

حوزه های شناختی (معلومات دانش آموز) را فقط با سؤال می توان ارزیابی کرد ، بنابراین سؤال ، تنها  ابزار آموزش تفکر به دانش آموزان است . اما چرا ثبت  آن به روش توصیفی یا کیفی نمی تواند محقق  شود ؟

 

 

اهمیت ارزشیابی مستمر در طول سال تحصیلی

 

اگر معلمی به روش سخنرانی درسی را ارایه دهد ، نمی تواند به روش مفهومی سؤال طراحی کند . برای رسیدن به سطوح بالای دانش که داشتن مهارتهای فکری است ، مثل درک و فهم ، به کار بستن ، تجزیه و تحلیل ، ترکیب یا قضاوت و ارزشیابی را ، فقط با ارزشیابی مستمر به دست می آوریم .

 

اهمیت ارزشیابی تکوینی ( مستمر)

 

         ×        چگونه می توان کار آمدی آموزش و طراحی سؤال و پرسش را بالا برد ؟

         ×        چگونه می توان نقاط ضعف را تبدیل به نقاط قوت نمود ؟

         ×        چگونه می توان در آینده بهتر عمل کرد ؟

 

موانع و برخی راه کارهای پیشنهادی

 

قسمتی از موانع و راه کارهای این طرح در زیر آمده است که امید است برای حل یا تکمیل آن ها طرح هایی ارائه گردد .

 

1.      در آموزش درس دینی تقید دانش آموز به تکالیف دینی کمتر دیده می شود . اگرچه عملکرد خانواده ها در رفتار دینی دانش آموز مؤثر است ، اما ما معلمان برای آنها چه کرده ایم ؟

2.      در صورت عدم طراحی دقیق و یا عدم اجرای صحیح هر طرح ، ممکن است که معلم ، دچار مشکلاتی در ارتباط با دانش آموز شود.

3.      طرح هر گونه پیشنهاد و یا نظری می تواند طرحهای جدیدی را در پی داشته باشد.

4.      اگرچه طرح های پیشنهادی هرگز نمی تواند به شکل کامل در هیچ کلاسی اجرا گردد ، دارای نقاط ضعف و کمبود های بسیاری است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۳۰
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی