لوح محفوظ

پیوندها

عوامل مؤثردرتربیت دینی

چهارشنبه, ۴ دی ۱۳۹۲، ۰۷:۲۱ ب.ظ

عوامل مؤثردرتربیت دینی

مقدمه:

برای اﻳﺠﺎد آﻣﺎدﮔﻲ در داﻧﺶ آﻣﻮز جهت ﺣﻔﻆ ﻫﻮﻳﺖ اﺳﻼﻣﻲ ﺧﻮد در ﺷﺮاﻳﻂ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ی درﺳﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﺗﻨﻈﻴﻢ ﮔﺮدد ﻛﻪ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﺮ واﻗﻌﻴﺖ و اﺑﺘﻼﺋﺎت اﺧﻼﻗﻲ وﻓﺮﻫﻨﮕﻲ داﻧﺶ آﻣﻮز ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﻪ ﻧﺤﻮی آﻣﻮزش ﺑﺒﻴﻨﺪ ﻛﻪ آﻣﺎدﮔﻲ ﺑﺮﺧﻮرد ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﺳﻨﺠﻴﺪه ﺑﺎ ﺷﺮاﻳﻂ ﻧﺎﻣﺴﺎﻋﺪ را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و ﻣﻨﺤﻞ در ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺸﻜﻞ ﻧﮕﺮدد.

ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ آﻣﻮزش ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺷﺮاﻳﻂ اﻳﺪه آل ﺧﺎﻟﻲ از ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻣﺸﻜﻞ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺷﻮد.

ﭘﻴﺮاﺳﺘﻦ دﻳﻦ ازﺧﺮاﻓﻪ ﻫﺎ و ﻃﺮد ﻋﺎدات و رﺳﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻧﺎدرﺳﺖ از ﺳﺎﺣﺖ دﻳﻦ

ﺧﺮاﻓﻪ زداﻳﻲ از دﻳﻦ و ﭘﻴﺮاﺳﺘﻦ آن از آداب و ﺳﻨﻦ ﻏﻠﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺎ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ ﻣﻌﺎرف ﻗﺮآن ﻛﺮﻳﻢ و ﺳﻴﺮه ی ﻣﻌﺼﻮﻣﻴﻦ (ع) و ﻣﺸﻲ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻳﺎﻓﺘﮕﺎن اﺋﻤﻪ ﺑﺰرﮔﻮار ﺑﻪ ﻧﺤﻮ دﻗﻴﻖ و ﻇﺮﻳﻒ اﻧﺠﺎم ﮔﺮدد .ﻇﺮاﻓﺖ دﻗﺖ و از آن ﺟﻬﺖ ﻻزم اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎری از آداب و ﺳﻨﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﮔﺮﭼﻪ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ از دﻳﻦ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﺪه ﺑﺎﺷﻨﺪ، اﻣﺎ ﺑﺎ دﻳﻦ ﺗﻌﺎرﺿﻲ ﻧﺪارﻧﺪ و ﺣﻔﻆ آن ﻫﺎ ﺳﺒﺐ وﺣﺪت ﻣﻠﻲ و ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ اﺳﺖ و ﻣﻮاﻓﻖ ﻃﺒﻊ اﻗﻮام ﻳﻚ ﺳﺮزﻣﻴﻦ اﺳﺖ . ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ اول ﺑﺎﻳﺪ آداب و ﺳﻨﻦ ﻏﻠﻂ از آداب و ﺳﻨﻦ ﺻﺤﻴﺢ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﺷﻮﻧﺪ و ﺳﭙﺲ ﺗﻌﺎرض آداب و ﺳﻨﻦ ﻏﻠﻂ ﺑﺎ دﻳﻦ روﺷﻦ ﮔﺮدد . اﮔﺮ ﺑﻪ آداب ﻏﻠﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﻪ ﻧﺎم دﻳﻦ ﺑﻬﺎ داده ﺷﻮد، ﺣﻘﻴﻘﺖ دﻳﻦ ﻣﺴﺦ ﻣﻲ ﺷﻮد و دﻳﮕﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮل ﺑﺮای اﻧﺴﺎن اﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪ و ﻓﻬﻴﻢ ﻧﻤﻲ ﺑﺎﺷﺪ .

 اراﺋﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺟﺎﻣﻊاﺧﻼﻗﻲ و ﺳﻠﻮک ﻓﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ

آﻣﻮزش اﺧﻼﻗﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﻳﻜﻲ از ارﻛﺎن اﺻﻠﻲ آﻣﻮز ش دﻳﻦ ﺑﺎﺷﺪ «  ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ اﻛﺮم(ص)ﻓﺮﻣﻮد : ﺑﻌﺜﺖ ﻻﺗﻤﻢ ﻣﻜﺎرم اﻻﺧﻼق. ».آن ﭼﻪ در اﻳﻦ ﺟﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد، ﻳﻚ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ی ﻋﻤﻠﻲ در اراﺋﻪ ی اﺧﻼق و ﺳﻠﻮک ﻓﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻏﺎﻳﺖ آن ﻛﻤﺎل ﻓﺮدی و ﺑﻪ ﻓﻌﻠﻴﺖ رﺳﻴﺪن ﺧﺼﺎﺋﻞ ﻣﻌﻨﻮی و ﻛﻤﺎﻻت ﻧﻔﺴﺎﻧﻲ و ﻧﻴﺰ اﺻﻼح ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﺳﻴﺮ ﺑﻪ ﺳﻮی ﻋﺪاﻟﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﺳﺖ . در اﻳﻦ ﺻﻮرت داﻧﺶ آﻣﻮزی ﻛﻪ اﻧﮕﻴﺰه ی وﺻﻮل ﺑﻪ ﺣﻘﻴﻘﺖ در او اﻳﺠﺎد ﺷﺪه، ﻣﻲ داﻧﺪ ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻋﻤﻞ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﻛﻤﺎل ﻳﺎﺑﺪ .

 ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ی درﺳﻲ ﺑﺎﻳﺪ رﺷﺪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان را ﻧﻴﺰ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار دﻫﺪ،ﺑﻪ ﻃﻮری ﻛﻪ ﺑﺎ ورود وی ﺑﻪ ﺻﺤﻨﻪ ی ﻋﻤﻞ و ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺟﺎﻣﻌﻪ ی ﺧﻮد را ﺑﺮ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﻓﺮدی ﺗﺮﺟﻴﺢ دﻫﺪ و ﻧﻘﺶ ﺧﻮد را بهﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﻋﻀﻮ ﺑﺎ ﻛﻔﺎﻳﺖ و ﺣﺎﻓﻆ ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎ و ارزش ﻫﺎی اﺳﻼﻣﻲ و ﻧﻈﺎم اﺳﻼﻣﻲ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ اﻳﻔﺎ ﻧﻤﺎﻳﺪ .

ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺑﻪ ﻣﻴﺜﺎق ﻫﺎ و ﺗﻌﻬﺪات اﺳﻼﻣﻲ ﺧﻮد در ﻗﺒﺎل ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﻪ اﺻﻞ ﻣﻬﻢ اﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮوف و ﻧﻬﻲ از ﻣﻨﻜﺮ ﻋﻤﻞ ﻧﻤﺎﻳﺪ و ﺑﺪﻳﻦ وﺳﻴﻠﻪ ﺣﺎﻓﻆ ﻧﻈﺎم اﺳﻼﻣﻲ ﺧﻮد ﺑﺎﺷﺪ .

ﺳﻤﺖ ﮔﻴﺮی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ی درﺳﻲ در ﺟﻬﺖ وﺣﺪت اﺳﻼﻣﻲ

 ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎﻳﺪ در ﺟﻬﺖ ﺗﻘﻮﻳﺖ وﺣﺪت اﺳﻼﻣﻲ و ﻧﺰدﻳﻜﻲ ﭘﻴﺮوان ﻣﺬاﻫﺐ ﻣﺨﺘﻠﻒاﺳﻼﻣﻲ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ و ﻣﻮدت و رﺣﻤﺖ ﻣﻴﺎن آﻧﺎن را اﺳﺘﺤﻜﺎم ﺑﺨﺸﺪ.

ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ دﻟﻴﻞ ﺑﺎﻳﺪ از ﺗﻌﺎرﺿﺎت و ﻛﺸﻤﻜﺶ ﻫﺎی ﺑﻲ ﻣﻮرد ﻓﻜﺮی اﺟﺘﻨﺎب ﻧﻤﻮد و ﻣﺤﻮر آﻣﻮزش را ﺑﺮ ﺗﻌﻠﻴﻤﺎت ﻗﺮآن ﻛﺮﻳﻢ و ﺳﻴﺮه و ﺳﻨﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ اﻛﺮم (ص) و اﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺑﺰرﮔﻮار اﻳﺸﺎن ﻛﻪ ﻣﺤﺒﻮب ﻗﻠﻮب ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻗﺮار داد .

ﺣﻀﻮر اﻧﺪﻳﺸﻪ ﻫﺎی ﺣﻀﺮت اﻣﺎم ﺧﻤﻴﻨﻲ (ﻗﺪس ﺳﺮه ) درﻛﺎﻟﺒﺪ ﻣﺤﺘﻮای آﻣﻮزش

 اﻧﺪﻳﺸﻪ ﻫﺎی ﺣﻀﺮت اﻣﺎم ﺧﻤﻴﻨﻲ ﻛﻪ ﻣﻌﻤﺎر ﺑﺰرگ ﻧﻈﺎم اﺳﻼﻣﻲ در ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﺎﻳﺪ در ﻫﻤﻪ ی ﻣﺮاﺣﻞ آﻣﻮزش و ﻣﺤﺘﻮای ﻛﺘﺎب ﻫﺎی درﺳﻲ ﺣﻀﻮر داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ .

اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﺨﻨﺮاﻧﻲ ﻫﺎ، ﻛﺘﺎب ﻫﺎ و ﭘﻴﺎم ﻫﺎی اﻳﺸﺎن و آوردن ﻣﺼﺎدﻳﻖ و ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎ و ﺷﻮاﻫﺪی از آن ﻫﺎ و ﻧﻴﺰ ارﺟﺎع داﻧﺶ آﻣﻮز ﺑﻪ اﻳﻦ آﺛﺎر در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻘﻲ ﺧﻮد، ﺳﺒﺐ ﺗﻮﺟﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﻪ اﻧﺪﻳﺸﻪ ﻫﺎی آن ﺑﺰرﮔﻮار اﺳﺖ.

 ﺑﻬﺮه ﻣﻨﺪی از دﺳﺘﺎوردﻫﺎی ﻋﺎﻟﻤﺎن دﻳﻦ

 در ﺗﺪوﻳﻦ و ﺗﺒﻴﻴﻦ آﻣﻮزه ﻫﺎی دﻳﻨﻲ اﺳﻼﻣﻲ ، ﺑﺎﻳﺪ از ﻣﻨﺒﻊ ﻏﻨﻲ ﻋﻠﻮم و ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻛﻪ ﻓﺮزاﻧﮕﺎن ﻋﻠﻢ و ﺗﻘﻮا در ﻃﻮل ﭼﻨﺪ ﻗﺮن ﺗﻤﺪن اﺳﻼﻣﻲ ﺑﺎ ﻣﺠﺎﻫﺪت ﺧﻮد ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎﺧﺘﻪ اﻧﺪ، اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد و دﺳﺘﺎوردﻫﺎی ﻋﻠﻤﻲ ﻛﻪ داﻧﺸﻤﻨﺪان اﺳﻼﻣﻲ ﻣﻌﺎﺻﺮ در ﺟﻬﺖ اراﺋﻪ اﺳﻼم ﻧﺎب در ﺟﻬﺎن اﻣﺮوز ﻋﺮﺿﻪ ﻛﺮده اﻧﺪ، ﺑﻪ ﺧﺼﻮص آﺛﺎر ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ رﻫﺒﺮ ﻛﺒﻴﺮ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ ﺣﻀﺮت اﻣﺎم ﺧﻤﻴﻨﻲ ، ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻲ ، و ﺷﻬﻴﺪ ﻣﻄﻬﺮی -ﻋﻠﻴﻬﻢ رﺣﻤﻪ اﷲ - و رﻫﻨﻤﻮدﻫﺎی رﻫﺒﺮ ﻣﻌﻈﻢ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ ﻓﺮا راه ﺣﺮﻛﺖ قرار ﮔﻴﺮد.

 

( بر گرفته از : کتاب اصول حاکم بر تربیت دینی/ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ راﻫﻨﻤﺎی درﺳﻲ ﺗﻌﻠﻴﻢ وﺗﺮﺑﻴﺖ 85 ،دینی-1)

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۰۴
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی