نقش برهان در مباحث اخلاقی (1) نکته یکم: مقام تسلیم یا فنا
نقش برهان در مباحث اخلاقی (1)
مقدمه بحث :
اخلاق از علوم جزئی و برهانی است که زیرمجموعه فلسفه الهی محسوب میشود و اثبات وجود موضوع و نیز تبیین برخی از مبادی مهمّ تصدیقی خود را از الهیّات فلسفه استنباط میکند، و از طرف دیگر، عرفان فوق فلسفه کلی است.
تذکر چند نکته مهم در برهانی کردن مباحث اخلاقی:
نکته یکم: مقام تسلیم یا فنا
مقدمه :
صعود سالکان واصل به قلّه کمال، رهین مبدأ فاعلی و غایی و مبدأ قابلی و نیز در گرو مراحل صعود که همان ( صراط مستقیم ) است می باشد.
امّا مبدأ فاعلی یعنی (هو الأوّل) و مبدأ غایی یعنی «هو الآخر» همانا خداوندی است که همه آثار و افعال و اوصاف و ذوات اشیا و اشخاص، از او و به سوی اوست و تحقق چنین حقیقتی مفروغ عنه است.
و امّا مبدأ قابلی که نفس انسانی است، صلاحیّت وی برای دریافت چنین عطایی در مبحث معرفت نفس و تبیین قوّه نظری و عملی او و نیز تشریح مراتب هر کدام از دو قوّه یا دو شأن یاد شده، که از شئون اصل ذات نفس به شمار میروند، بازگو میشود.
درجات سه گانه محو : ( تجلیه، تخلیه و تحلیه )
آخرین اثر حکیمان الهی که در آن به شئون نفس ناطقه و مراحل کمالی آن اشاره شده «شرح غرر الفرائد» حکیم سبزواری (قدّس سرّه) است که در آن چنین آمده است:
تجلیةٌ، تخلیةٌ تحلیة محوٌ، وطَمْسٌ مقٌ ادْرِ العملا تخلیةٌ تهذیبُ باطن یُعدّ ..... تحلیةٌ أنْ صار للقلب الخلیّ فناً شهود کل ذی ظهور بفعله الأفعال یمحو الحقُ |
|
ثمّ فناً مراتب مرتقیة تجلیةٌ للشرع أنْ یمتثلا عن سوء الأخلاق کبخل وحسدٍ
عن الرذائل، الفضائل الحُلی مستهلکاً بنور نور النّور فی النعت طَمسٌ، فی الوجود لمَحْق
|
(شرح منظومه، بخش حکمت،ص 313 ـ 314)
در این ابیات به درجات سهگانه محو پرداخته شده و به محو آثار اشارت نرفت، بلکه فنای آن در فنای افعال مندرج شد.
مقام فنا
امّا تبیین مسیر کمال و تشریح مراحل آن در فنّ اخلاق (بخش پایانی آن) مطرح میشود که در این زمینه نیز حکیم سبزواری از مقام فنا به عنوان تسلیم که بالاتر از رضا و توکّل است، یاد کرده و چنین فرموده است:
إرجاع مالَنا إلی قدیم
و هو عَلاَ الرضاءَ والتوکّلا فمتوکّل تعلّقاً صحب دون مسلّمِ، وراض کلّ ما وهاهنا الطبع وماله فُقِد |
|
یَمْلکُ کلاً سَمّ بالتسلیم
إذ حیثما الرّبَّ وکیلاً جَعَلا ولیس یخلو ذاک من سوء الأدب یفعل حقٌ طبعَه قد لایما کلّ الأمانات لأهلها ترد |
(همان ص -358)
نتیجه :
وقتی مقام فنا، همان مرحله تسلیم اخلاقی خواهد بود که سالک متخلق فانی نه تنها طبع و آنچه به طبع او برمیگردد، همگی را امانت الهی دانسته و همه آن امانتهای اثری، فعلی، وصفی و ذاتی را به ذات اقدس خداوند برگرداند، بلکه آنچه به نام ما سوی الله مطرح است به خداوند ارجاع کند و هیچ اثری را به مؤثّر قریب آن و هیچ فعلی را به مبدأ فاعلی آن و هیچ وصفی را به موصوف آن و هیچ وجودی را به موجود به آن وجود انتساب ندهد و از شهود غیر خدا بپرهیزد. در این حال، تسلیم اخلاقی همان مقام فنا خواهد بود.
[بر گرفته از : کتاب مراحل اخلاق در قرآن – آیت الله جوادی آملی- صفحه : 400 - 411 ]