خلاصه بیانیهی دفتر تألیف کتب درسی
«بررسی نسبت آزمونهای سراسری با اهداف درس تعلیم و تربیت دینی»
خلاصه بیانیهی پایانی همایش
بسمه تعالی
1. هماندیشیها میتواند برخی مشکلات بهوجود آمده در فرایند تعلیم و تربیت دینی را برطرف سازد.
2. ارزشیابی باید در راستای اهداف آموزش گام بردارد و وظیفهی خود را سنجش میزان وصول به اهداف آموزش قرار دهد.
3. شناخت همراه با تفکر و تعقلآموزههای دین, تقویت ایمان و ایجاد علاقه و انس به مفاهیم دینی و در نهایت فراهم نمودن زمینههای شکلگیری رفتار دینی در دانشآموزان جزو مهمترین اهداف برنامه درسی تعلیم و تربیت دینی میباشد.
شیوهی ارزشیابی از درس دینی در کنکور سراسری بهگونهای است که نه تنها به تقویت اهداف درس دینی کمک نمیکند بلکه موجب بروز آسیبهایی در تحقق این اهداف نیز شده است. برخی از این آسیبها عبارتاند از:
پیچیدگی بیش از حد سؤالات درس دینی در کنکور.
دبیران به آموزش و یاددهی روشهای تستزنی و راهکارهای کشف معماهای موجود در تستهامصروف سازند.
4. چند نکته مهم و اساسی گزینش نفرات مستعد:
3 نمره از 20 نمره برای معنا کردن عبارات و آیات قرآنی, یعنی 15درصد از سهم ارزشیابی مستمر به این بحث اختصاص داده شده است. اما در کنکور سراسری سال 92 در تمامی 5 رشته, حدود 20 سؤال به آیات قرآن و معانی آن اختصاص داشت.
5. ازطراحان سؤالات درس دینی انتظار میرود:
به ضوابط و اصولی که در بخشنامهها, راهنمای برنامه درسی, ابتدای کتاب درسی و کتاب راهنمای معلم در خصوص نحوهی ارزشیابی کتاب مطرح شده است, توجه لازم شود.
با توجه به اینکه حفظ متن عربی هیچ آیه و حدیثی (به جز چند مورد در کتاب سوم) بر عهده دانشآموز نیست, از اینرو, از طرح سؤالاتی که نیاز به حفظ آیات و روایات دارد, پرهیز شود.
با توجه به این که دانشآموزان در طول دوران تحصیل آیات قرآن را با اعراب آن فرا گرفتهاند, لازم است تا در طراحی سؤالات کنکور, آیات همراه با اعراب آن بیاید تا دانشآموز با قرائت آسانتر بتواند سریعتر به محتوای آیه پی ببرد.
دفتر تألیف کتب درسی