لوح محفوظ

پیوندها

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

عاملان به اراده الهی (1)


(پیوند نسلها وراه ارتباط روحی با آنان و کمالهایشان)

 

مقدمه:

مجموع معارف دینی که در سه گروه اعتقادات، احکام و اخلاق خلاصه می‏شود خواه در آیات و روایات فقهی و حقوقی آمده باشد، خواه در زیارت‏نامه‏ها، مناجات‏ها و دعاها، در راستای همین هدف اساسی قرار دارد. به بیان دیگر:

مخاطبان شرایع الهی، که همه انسان‏ها هستند، گاهی به صورت صریح و روشن به نورانی شدن و تخلّق به اخلاق الهی پیدا کردن دعوت شده‏اند و گاهی به صورت ضمنی. بنابراین، پیام ضمنی یا صریح همه معارف ادیان الهی رنگ خدایی پیدا کردن «صِبْغَة الله» است . . . .

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۲ ، ۰۷:۵۷
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

عاملان به اراده الهی (2)


(پیوند نسلها وراه ارتباط روحی با آنان و کمالهایشان)

 

مقدمه:

 افراد عادی گاهی عامل به اراده غیر خدا هستند که البته گاهی برای عمل به اراده دیگران مرتکب معصیت فرمان خدا نیز می‏شوند، امّا کسانی که عامل به اراده الهی می‏باشند، هیچ حرکت و سکونی جز با اراده او نخواهند داشت؛ در نتیجه معصوم خواهند بود و همه اقوال، اعمال و سکوتشان به عنوان «سنّت معصوم» برای دیگران حجّیت خواهد داشت. . آنچه در حکمت متعالیه ارائه می‏شود، این است که حیوان، متحرک به میل است، نه اراده و مقام اراده، برتر از میل است، همانا «اراده» جامع تمام اقسام، حتی میل خواهد بود؛ به طوری که اراده، مقسم است، نه قسیم. گرچه جعْل اصطلاح آزاد و نزاع لفظی نارواست، ولی آنچه در حیوان و در برخی از افرادی که حیوان بالفعل و انسان بالقوّه‌اند...؛ با آنچه در انسان بالفعل حاصل است، متفاوت می‏باشد؛ چه اینکه انسان‏های بالفعل نیز یکسان نیستند. . . 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۲ ، ۰۷:۰۱
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

 

تأسیس مدینه فاضله توسط خلیفه الهی

بر گرفته از کتاب :اسلام و محیط زیست /آیتالله جوادی آملی/ صفحه  : 24_62

 

 مقدمه :

 

. برای آنکه بستر مناسبی برای زندگی بشر فراهم شود، خدای سبحان مواد خام را به عنوان غذای سفره طبیعت خلق کرد و به انسان، هوش، استعداد، فناوری و خلاقیت داد تا به عنوان مهمان سر سفره مواد خام طبیعت بنشیند و از این مواد به بهترین وجه بهره‌مند شود. عقل را از درون و وحیرا از بیرون برای راهنمایی بشر قرار داد تا وی هم به وجود این مواد خام آگاه شود و هم به چگونه استفاده کردن از آن رهنمون گردد، . . .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۲ ، ۱۵:۴۰
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

مظاهر برهان در فرهنگ قرآن ، منطق ودعا

مقدمه:

کلمات، گفتارها و نوشتارهای حضرت استاد آیةالله جوادی آملی که با تسلّط به مبانی فلسفی، عرفانی و تفسیری و نیز با دلباختگی به آن گوهرهای مقدّس وجود، یعنی ائمّه اطهار همراه شده است، برای مخاطبان شرایع الهی، که همه انسان‏ها هستند، گاهی به صورت صریح و روشن به نورانی شدن و تخلّق به اخلاق الهی پیدا کردن دعوت شده‏اند و گاهی به صورت ضمنی. بنابراین، پیام ضمنی یا صریح به معارف ادیان الهی  رنگ خدایی پیدا کردن ؛ یعنی «صِبْغَة الله» است.

 با این تحلیل، یک نکته فاخر روشن می‏شود و آن اینکه اصحاب عرفان، سفر حقیقی را در چهار قسم یافتند و صاحبان استدلال و برهان، آن را مستدل کردند. . . .

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مرداد ۹۲ ، ۱۱:۱۷
ربابه حاجی محمد حسین کاشی