لوح محفوظ

پیوندها

۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

چگونه سؤالات مفهومی طراحی کنیم ! ؟

مقدمه:

سؤالات مفهومی یکی از ابزارهایی هستند که می توانند به دانش آموزان کمک کنند تا تجربیات یادگیری عمیق تری کسب کنند . آموخته ها را در موقعیت های جدید به کار برند  و ارزیابی را فراتر از آنچه که دانش آموز به خاطر می آورد و آنچه که دانش آموز انجام می دهد به آنچه که دانش آموز می فهمد تبدیل کنند

طبقه بندی سؤالات.........

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ خرداد ۹۳ ، ۱۱:۲۲
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

بسم الله الرّحمن الرّحیم

« قرآن کریم » کتابِ نور (1)

مقدمه :

خدای سبحان، قرآن کریم را به عنوان نور و هدایت و اوصاف کمالی دیگر معرّفی نمود و لازمه این توصیف، آن است که قرآن حاوی همه معارف و قوانین سعادت بخش بشری است . لیکن این معنا مستلزم آن نیست که انسان با قرآن کریم برخورد جاهلانه نماید و در نتیجه، قرآن را بر هوا و میل خود معطوف دارد و بر رأی خاص خویش تفسیر کند .

 شرح صدر......

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۳ ، ۰۴:۴۳
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

بسم الله الرّحمن الرّحیم

نقش تأویل درتفسیر « قرآن کریم » (2)

مقدمه:

تأویل، معنای جامعی دارد که مصادیق آن گوناگون می‏ باشند و هر اصطلاحی با اصطلاح دیگر اختلاف دارد؛ لیکن در اصل جامع که همان ارجاع و برگرداندن باشد، متفق‏ اند و دلیلی بر حصر موارد استعمال آن، وجود ندارد.

 مصادیق تأویل..........

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۳ ، ۰۴:۴۲
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

بسم الله الرّحمن الرّحیم

چگونگی تفسیر« قرآن کریم »با سنّت (3)

مقدمه :

اعتماد بر سیاق آیه و تکیه بر شواهد درونی خود آیات قرآن بر اساس نطق و شهادت و هم آوایی آنها نسبت به یک‏دیگر، مقدّم بر حدیثِ مأثور است؛ زیرا گرچه دستور پیروی از سنّت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) است، اما خودِ سنّتْ دو رهنمود دارد: یکی کلیدی و اَصْلی و دیگری فرعی.

سنّت‏ شناسی........

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۳ ، ۰۴:۴۱
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

بسم الله الرّحمن الرّحیم

همراهی سنت و عقل درتفسیر « قرآن کریم » (4)

مقدمه :

تحلیل روش تفسیر قرآن به حدیث، گذشته از لزوم آگاهی رشته علوم قرآنی، نیازمند به حدیث شناسی است و باید از قواعدِ علم حدیث پیروی نماید و تحقیق پیرامون تفسیر قرآن به عقل، گذشته از لزوم رشته علوم قرآنی، نیازمند بررسی شرایط برهان و موانع آن است تا از برکت برهان عقلی بهره بُردْ و از آسیب مغالطه مصون ماند.

رسالت عقل.......

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۳ ، ۰۴:۳۹
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

بسم الله الرّحمن الرّحیم

برخی از انحاء تفسیر « قرآن کریم » (5)

گاهی صدرآیه، قرینه ذیل آن قرار گیرد یا ساقه آن شاهد صدر آن گردد که در این قسم از تفسیر، بخش مفسِّر (به کسر) متّصل به بخش مُفَسّر (به فتح) است.

    گاهی از ظهور سیاق آیات یا هدف نهایی آنها، معنای آیه‏ ای روشن می‏شود که در این قسم، گرچه مفسّر (به کسر) و مفسَّر (به فتح) به هم مرتبط اند، لیکن پیوند آنها از قبیل اتّصال لفظی نیست.

....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۳ ، ۰۴:۳۸
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

هدایت عام « قرآن کریم » (3-1)

مقدمه :

آنچه در وصف قرآن به عنوان کتاب مبین، نور، تبیان کل شی‏ء، و مانند آن آمده است،  اختصاصی نسبت به معصوم(علیهم‏ السلام) ندارد تا قرآن کریم برای دیگران واجد چنین اوصافی نباشد .

هدایت عام.......

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۳ ، ۰۴:۳۳
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

بیست نکته آموزشی ،تربیتی

 

مقدمه :

 

شاید مهمترین دغدغه و سؤال هر معلّم این است که چگونه می توان یادگیری مطالب درسی را مؤثّر ساخت . آموزش به مجموعه فعّالیّت هایی گفته می شود که معمولاٌ به یادگیرنده تواماٌ انجام می شود ولی در تجزیه و تحلیل نهایی ، یادگیری که نتیجه ی آموزش است به وسیله ی یادگیرنده صورت می پذیرد ، در واقع معلّم ، روش یادگیری را آموزش می دهد نه صرفاٌ موضوع درس را

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ خرداد ۹۳ ، ۰۷:۳۱
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

 

دبیرخانه ­های راهبری کشوری دروس متوسّطۀ نظری

 

راهنمای تدوین برنامة عملیّاتی سالِ تحصیلی 1393.94 جهت تهیّۀ پیش­نویس برنامۀ سال جدید 

 

و بهره ­جویی از نقطه نظراتِ دبیران در مشارکتِ حداکثری را پیشنهاد می نماید   

 

دریافت برنامه

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۹۳ ، ۱۴:۳۳
ربابه حاجی محمد حسین کاشی