لوح محفوظ

پیوندها

۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

 
 
 
سالروز شهادت جانگداز حضرت امام جعفر صادق ( علیه السلام)
 
 
تسلیت وتعزیت باد !

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۳ ، ۰۶:۴۰
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

خبر انتشار  رشد آموزش معارف اسلامی 


شماره 93. تابستان 93 

 

«دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی» در جهت ایجاد زمینه‌ مناسب برای تقویت مهارت‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان . . . آشنا کردن معلمان با تازه‌ترین دستاوردها در زمینه معارف اسلامی؛ آشنا ساختن معلمان با مهم‌ترین مسائل موجود در حوزه‌های معارف اسلامی، اقدام به انتشار مجله‌ی آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی رشد آموزش معارف اسلامی نموده است. 

 

 

 

رشد آموزش معارف اسلامی شماره 93. تابستان 93

 

http://www.roshdmag.ir/fa/magazine2/16

 

عنوان نویسنده
جنگ رسانه‌ای و معلم دینی دکتر محمدمهدی اعتصامی
دینی و تدریس فراتر از کلاس درس معصومه دیودار
معرفئ‌الله‌(تعالی) دکتر فضل‌الله خالقیان
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۳ ، ۱۵:۵۳
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

 

تفسیر 8 آیه اول سوره مبارکه ص

جلسه1مجموعه دروس تفسیر

مورخ : (1393/2/14) 

حضرت استاد آیت الله العظمی جوادی آملی

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

﴿ص وَ الْقُرْآنِ ذِی الذِّکْرِ (1) بَلِ الَّذینَ کَفَرُوا فی‏ عِزَّةٍ وَ شِقاقٍ (2) کَمْ أَهْلَکْنا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ فَنادَوْا وَ لاتَ حینَ مَناصٍ (3) وَ عَجِبُوا أَنْ جاءَهُمْ مُنْذِرٌ مِنْهُمْ وَ قالَ الْکافِرُونَ هذا ساحِرٌ کَذَّابٌ (4) أَ جَعَلَ الْآلِهَةَ إِلهاً واحِداً إِنَّ هذا لَشَیْ‏ءٌ عُجابٌ (5) وَ انْطَلَقَ الْمَلَأُ مِنْهُمْ أَنِ امْشُوا وَ اصْبِرُوا عَلی‏ آلِهَتِکُمْ إِنَّ هذا لَشَیْ‏ءٌ یُرادُ (6) ما سَمِعْنا بِهذا فِی الْمِلَّةِ الْآخِرَةِ إِنْ هذا إِلاَّ اخْتِلاقٌ (7) أَ أُنْزِلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ مِنْ بَیْنِنا بَلْ هُمْ فی‏ شَکٍّ مِنْ ذِکْری بَلْ لَمَّا یَذُوقُوا عَذابِ (8)

مقدمه :

سوره مبارکه «ص» همان‌طوری که از سیاق آن معلوم است و شواهد روایی هم تأیید می‌کند، در مکه نازل شد؛ سوَر مکّی همان‌طوری که بارها ملاحظه فرمودید، عناصر محوری آنها اصول دین و خطوط کلی فقه و اخلاق است. قسمت مهمّ صدر این سوره درباره توحید و وحی و نبوّت است.

معرفت شناسی انسان متفکّر

قرآن کریم برای اینکه انسان را متفکّر بار بیاورد می‌فرماید معرفت‌شناسی تنها حس و تجربه حسّی نیست، این کفِ فهم است و از این پایین‌تر دیگر ما سوادی نداریم. نازل‌ترین درجه علم و دانش, حس و تجربه حسّی است؛ از این بالاتر تجرید عقلیِ کلامی است و از آن بالاتر تجرید عقلی فلسفی است و از آن بالاتر تجرید عقلی عرفان نظری است و از آن بالاتر راه «حَارِثَةَ بْنَ مَالِک» و مانند است که راه مشاهده است،[9] همه اینها زیرمجموعه وحی انبیا و معصومین(علیهم السلام) است که آن در قلّه است، شهود تام است، معصوم است و مانند آن. تا بشر این راه‌ها را طی کند و از معرفت‌شناسی حسّی بالا بیاید تا تجرید عقلی و لااقل به کلام برسد زمان می‌برد.

مقام «خلیفة اللّه»ی انسان

قرآن قدم به قدم دست اینها را می‌گیرد و می‌گوید آن ‌کسی است که نظام را آفرید, آن ‌کسی است که شما را آفرید, آن ‌کسی است که آسمان و زمین را آفرید و حسابتان جمع باشد که شما برای ابدیّت خلق شدید، شما برای اینکه نامدار باشید و نامتان بماند خلق شدید، شما خلیفه «الله» هستید و خلیفه باید کار «مستخلف‌عنه» را کند. دو چیز را باید «خلیفة الله» بداند: یکی اینکه بداند جانشین چه کسی است، برای اینکه می‌خواهد کار او را انجام بدهد و یکی اینکه حوزه خلافت خودش را بداند؛ دیگر لازم نیست کسی پیغمبر و امام باشد، در همان محدوده‌ای که انسان به سر می‌برد کار «خلیفة اللّه»ی را انجام می‌دهد. خلافت الهی درجاتی دارد و خلافت نظیر نبوّت و رسالت نیست که منصب خاص باشد و به آنها عطا کنند، هر انسانی می‌تواند در حدّ خودش خلیفه الهی باشد؛ با این شرط که اولاً هم «مستخلف‌عنه» خود را به اندازه خود بشناسد و ثانیاً حوزهٴ خلافت و مأموریت خودش را هم تشخیص بدهد تا در آن حوزه چه کاری انجام بدهد و مدیر و مدبّر باشد.

 نامدارشدن انسانها با افکار نورانی و وحدت بین مسلمین

. . . . .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۳ ، ۰۷:۲۵
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

معرفی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء

 

برای  بهره‌مندی کامل و جامع از آثار و اندیشه¬های تفسیری ، فلسفی ، کلامی و فقهی

 

 

حکیم متأله حضرت آیت‌الله جوادی آملی(دام ظله)

 

 بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء

 

 معرفی می گردد :

 

 

http://www.portal.esra.ir

 

 

 

ذکر نمونه : از تفسیر سوره مبارکه آل عمران جلسه 1

 

عنوان: ﴿اللّهُ لاَ إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ﴾ درس قیام و حیات

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مرداد ۹۳ ، ۱۸:۳۵
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

بسم الله الرّحمن الرّحیم

تفسیر عالمانه « قرآن کریم » (8)

مقدمه :

 تفسیر عالمانه که تحلیل مبادی تصوری و تصدیقی محتوای آیه مستند به ضوابط علمی باشد، تفسیر به رأی نبوده و مشمول ادله منع از آن، یعنی تفسیر به رأی نخواهد بود.

مصونیت از تناقض و تضادّ  در کلام خدا و کلام پیامبر

 خداوند فرمود: (إنّا جعلناه قراناً عربیاً...)[ سوره زخرف، آیه 3] ، (بلسانٍ عربیّ مبین)[ سوره شعراء، آیه 195]؛ (و ما أرسلنا من رسول إلاّ بلسان قومه...)[ سوره ابراهیم، آیه 4] ؛ (و نزّلنا علیک الکتاب تبیاناً لکلّ شی‏ء)[ سوره نحل، آیه 89]؛ (...ما فرّطنا فی الکتاب من شی‏ء...).[ سوره انعام، آیه 38]

چگونه می‏ شود که خداوند، قرآن را به عربی مبین بودن و به زبان قوم رسول ‏اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) بودن و به بیان مردمی بودن وصف نماید؛ در حالی که چیزی از ظاهر او فهمیده نشود...............

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۲۸
ربابه حاجی محمد حسین کاشی
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۳ ، ۱۲:۴۵
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

منابع علم تفسیر« قرآن کریم » (7)

مقدمه :

لازم است رسیدگی شود که منابع علم تفسیر و اصول بررسی و تحقیقِ دستیابی به مطالب قرآنی چیست تا تفسیر قرآن بدون تحقق هیچ‏کدام یا بعضی از آنها تفسیر به رأی و مذموم بوده و با دستیابی همه آنها تفسیر درایی و ممدوح خواهد بود.

مهم‏ترین منابع تفسیر قرآن :

1.      یکی از آن منابع و مهم‏ترین آنها، همانا خود قرآن کریم است که مبیّن خود و شاهد خویش و مفسّر خویشتن خواهد بود که ضرورت تفسیر قرآن به قرآن و تأثیر عمیق آن در دسترسی به معارف آن مُبرهن می‏باشد و ..........

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۳ ، ۱۰:۱۳
ربابه حاجی محمد حسین کاشی