لوح محفوظ

پیوندها

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

بسم الله الرّحمن الرّحیم

صراط مستقیم در تفسیر « قرآن کریم » (10)

مقدمات :

1.      برای تفسیر ، صراط مستقیم وجود دارد اولاً ،

2.      پیمودن آن ممکن است ثانیاً ،

3.       عدّه‏ای از مفسّران نیز به طیّ آن کامیاب شده‏اند ثالثاً،

4.      توفیق خارجی و عملیِ ره نوردی آن، خاص نسل و نژاد ویژه ‏ای نیست رابعاً ،

5.       برای تفسیر معارف نظری متون سرمایه‏ های علمی لازم است خامساً.

روشمند شدن تفسیر :

یقین مفسّر یا منطقی است که به استناد مبادی برهان پدید می ‏آید یا روانی است که محصول خصلت های نفسانی و اوصاف روانی او است. همچنین اگر مفسّر درباره برخی از مبادی تصدیقیْ شک داشته باشد، تردید او یا منطقی است یا روانی است که نتیجه صفاتِ درونی و خصوصیاتِ روانی شخص شاک می‏ باشد.

گرچه قطع منطقی و قطع روانی، تأثیر طبیعی آنها یکسان است؛ یعنی انسانِ قاطع، به مقتضای قطع خود سخن می ‏گوید و تفسیر می ‏کند و عمل می ‏نماید؛ خواه قطع او منطقی باشد یا روانی.

تفسیر اگر به استناد قطع روانی انجام شد، محصولی جز اقناع قطّاعان روانی نخواهد داشت؛ زیرا فاقد مبادی فکری است؛ لذا قابل انتقال علمی به دیگران نمی‏ باشد. آنچه ماء معین و چشمه جاری است، همانا قطع منطقی است که در اثر داشتنِ مبادی استدلال، قابل سرایت به پژوهندگان دیگر می ‏باشد.

جریان شکّ روانی، دارای اثر مخصوص خود می ‏باشد؛ سبب تزلزل در تصمیم ‏گیری ، عزم و اراده است . شکّ منطقی مایه شکوفایی مسأله خواهد بود؛ زیرا او را به جست‏وجوی برهان بر اثبات یا نفی تحریک می‏کند؛ برخلاف شکّ روانی که مایه افسردگی وپژمردگی آن است و شاک را ایستا و راکد می‏ نماید.

جمع‏ بندی آیات و روایات :

تفسیر یا به نقل است و یا به عقل :

1.      تفسیر نقلی اگرآیه‏ای شاهد تصوری یا تصدیقی آیه دیگر باشد (تفسیر قرآن به قرآن) و یا به استعانت از متن نقلی دیگر می‏باشد، به اینکه حدیث معتبرْ گواه برای معنای خاص از آیه قرار گیرد و هر دو قسم یاد شده، داخل در تفسیر نقلی است و می‏توان از آن به عنوان تفسیر مأثور یاد کرد؛ بنا بر اینکه اصطلاح مأثور بودن مختص به حدیث نباشد.

2.      تفسیر عقلی یا عقل معنای آیه‏ای را از جمع‏بندی آیات و روایات دریابد که در این قسم، عقلْ نقشِ مصباح را دارد و نه بیش از آن و چنین تفسیر عقلیِ مجتهدانه، چون از منابع نقلی محقق می‏شود، جزء تفسیر به مأثور محسوب می ‏گردد؛ نه تفسیر عقلی . 

 یا عقلْ نقشِ منبع را دارد؛ نه صرف مصباح را. بنابراین تفسیر عقلی، مخصوص به موردی است که برخی از مبادی تصدیقی توسط عقل استنباط گردد و آیه مورد بحث بر خصوص آن حمل شود.

قطع به یک مَبْدأ تصدیقی، اگر از سنخ یقین به مطلب عرفان نظری، فلسفی، کلامی، منطقی و ریاضی باشد، به طوری که ثبوت محمول برای موضوع به نحو ضروری باشد و انفکاک آن از موضوع محال باشد، چنین قطعی مفید ضرورت است .

 زیرا سلب محمول از موضوعْ محال خواهد بود؛ چون جمع نقیضین ممتنع است، لذا آیه قرآن یا حدیث مأثور حتماً مطابق با چنین قطع مفید ضرورت تفسیر خواهد شد.

اگر یقین به یک مبدأ تصدیقی از سنخ قطع به یک مطلب تجربی باشد :

اولاً قطع به کمک آزمایش دشوار است؛ و به آسانی نمی‏توان به یک مطلب تجربیْ یقین منطقی حاصل نمود .

ثانیاً بر فرض که قطع تجربی به ثبوت محمول برای موضوع حاصل گردد، ولی نمی تواند راهی برای حصر محمول در موضوع و انحصار اتصاف موضوع به محمول باشد؛ زیرا تا کنون هرچه آزمایش شد، همین بود  ؛ لذا با معجزه بودن یک مطلب خارق عادی منافاتی ندارد. پس، در مورد تعیین تجربی نمی ‏توان برابر قطع مزبورْ آیه محل بحث را بر خلاف ظاهر حمل نمود؛ به عنوان اینکه بر خلاف علم است؛ زیرا اعجاز همواره بر خلاف عادت بوده است؛ گرچه هیچ‏ گاه بر خلاف ضرورت عقلی نبوده و نخواهد بود.

مثلاً جریان حضرت خلیل(علیه ‏السلام) و مصون بودن آن حضرت بعد از ورود در آتش، محال عادی است نه عقلی؛ لذا با معجزه ثابت خواهد شد و دلیلی بر حمل آیه (...یا نار کونی برداً و سلاماً علی إبراهیم)[ سوره انبیاء، آیه 69] بر خلاف ظاهر آن وجود ندارد.

جمع بندی و نتیجه گیری :

باید در حمل آیه بر خلاف ظاهر یا نص، مشاهده کرد که قطع موجود در مسأله، منطقی است یا روانی و اگر منطقی بود، دلیل او مفید ضرورت است . . . 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۳ ، ۱۴:۴۷
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

از آخرین فایلهای سخنرانی / شهیدباهنر

 

با مو ضوع : نظام آموزشی 1 -5

 

  عنوان
نظام آموزشی 1 10:27
نظام آموزشی 2 10:54
نظام آموزشی 3 10:29
نظام آموزشی 4 11:23
نظام آموزشی 5 12

 

 

 ازآخرین فایلهای سخنرانی / شهید رجایی

 

با موضوع :اهمیت مسئولیت آموزش و پرورش 1 -3

 

 

آموزش و پرورش 1 -4

 

 

اهمیت مسئولیت آموزش و پرورش 1 9:52
اهمیت مسئولیت آموزش و پرورش 2 7:39
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۳ ، ۰۵:۰۶
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

فایلهای سخنرانی / حجت الاسلام محسن قرائتی

 

با موضوع  :   روش کلاس داری

 

  عنوان زمان
ارزش هنر در یادگیری 49:51
فصاحت و بلاغت 47:37
معاد 55:58
اعتدال و توازن 01:00:14
استفاده از احساسات 01:02:23
. . . . . . . . . . . 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ شهریور ۹۳ ، ۱۶:۱۸
ربابه حاجی محمد حسین کاشی

بسم الله الرّحمن الرّحیم

معنای وحی در تفسیر « قرآن کریم » (9)

مقدمه :

 گرچه معنای وحی، کیفیت وحی یابی رسولان(علیهم ‏السلام) و معنای اعجاز و مانند آن مباحث جداگانه ‏ای هستند که در علوم قرآنی جایگاه ویژه دارند، لیکن چون برخی اینها را در مبحث تفسیر به رأی بازگو کرده‏ اند، لازم است به طور فشرده و اجمال به آنها اشاره شود.

امکان و ضرورت وحی

آنچه در کتابهای حکمت از وحی سخن گفته می ‏شود، بعضی به امکان آن بر می‏ گردد که در «علم ‏النفس» هنگام تبیین شئون علمی و عملی نفس، از قداست برخی از نفوس و تعالی آنها به مقام عصمت و پیوند با فرشتگان معصوم الهی که به عنوان اصطلاح از آنها به «عقول عالیه» تعبیر می ‏شود (نه بیش از یک اصطلاح) سخن به میان می ‏آید و در مبحث فعل خداوند با استمداد از حکمت و عدل او، جریان ضرورت وحی و نبوت مطرح می‏ شود.

الهی و فطری بودن قانون علیّت

 قانون علیّت و معلولیت، یک مطلب عقلی و ضروری است که نقض آن ممتنع می ‏باشد و اگر ممکن باشد، معلولی بدون علت یافت شود و محتمل باشد موجودی که وجودْ عین ذات او نیست، خود به خود یافت گردد.

بیان حضرت استاد علامه طباطبایی(رحمه ‏الله)[المیزان، ج 3، ص 87] که نقد ناقد، متوجه اندیشه خاص خویش است؛ استنباط عمیق ایشان از جمع بین آیه (لا یمسّه إلاّ المطهرون)[ سوره واقعه، آیه 79] و آیه (...إنما یرید اللّه لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهّرکم تطهیراً)[ سوره احزاب، آیه 33] که تماس با باطن قرآن و حقایق مکنون آن بهره ویژه اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم ‏السلام) است و دیگران حتماً به آنان نیازمندند.

هرگز از سخنان مرحوم استاد بر نمی‏آید که:

رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) با سایر مردم در علوم قرآن یک‏سان‏اند.

 استقلال مردم و استغناء آنان از رسول گرامی(صلی الله علیه و آله و سلم) در تحصیل علوم قرآن.

 عزل رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) از مقام مرجعیّت علوم قرآن.

 تحقیر قرآن به اینکه علوم و معارف آن در دسترس همگان قرار دارد.

رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) تمام آنچه از علوم قرآن نزد وی بود، به اصحاب آموخت و آنان قرآن را برای مردم تفسیر نموده ‏اند.[ مناهج البیان، ج 1، صص 45 ـ 53]

گرچه در کلمات پیشینیان مانند غزالی آمده است که تماس با مرحله باطن و علم مکنون قرآن کریم بدون طهارت قلب میسور نیست، لیکن تشخیص ذوات مطهّر و انسان ‏های معصوم(علیهم ‏السلام) از برکات علمای بزرگ چونان علامه طباطبایی(رحمه ‏الله) است.

 محدوده عقل و نقل در تفسیر « قرآن کریم »

بعضی ، حقیقت کامل دین را قطعه قطعه کرده اند؛ گاهی سیاست را از او جدا و فتوای به انفکاک دین از سیاست داده ‏اند یا مدیریت علمی را درقبال مدیریت فقهی قرار داده ‏اند که مراد آنها از مدیریت فقهی همان مدیریت دینی است. زمانی علم را از او دور کرده و حکم به جدایی علم از دین نموده‏ اند و گاهی سهم او را در تشکیل هویت انسان، کمرنگ کرده اند .

مَرْزبندیِ درون دینی و برون دینی

از آنجا که دین‏شناسی و معرفت دین باید بدون تَمْثیل و تقطیع صورت پذیرد و قِطعه شده ، هرگز تمام دین نیست، بلکه جزئی از دین است، باید معلوم ‏شود که مَرْزبندیِ درون دینی و برون دینی تا کجا صواب و تا کجا خطاست.

اولاً . . . 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ شهریور ۹۳ ، ۱۲:۴۴
ربابه حاجی محمد حسین کاشی