اثبات منزلت عقل برای نفی تفکیک(1)
مقدمه :
جهان احسن که بر اساس علم و معرفت الهی پایهریزی شده، خیر و صلاح همواره از آن جاری و زمینه بالندگی در آن ساری است. آنچه اصل و بنیان هر خیر و کمالی را پایهریزی میکند، علمصائب و دانش کامل است: «العلم اصلُ کلِ خیر». سالهاست که نزاع علم که محصول عقل است ودین که رهاورد وحی است، اذهان بسیاری را به خود مشغول داشته است .
ثمره تلخ تقابلپنداری و جدا انگاری دو حوزه علم و دین، تأکید بر سهم علم در هدایت و مدیریت زندگی بشر و کنار نهادن سهم دین در این عرصه است، زیرا پیشرفت و شکوفایی علوم جای تردید و انکار ندارد و فربهی علم به معنای به حاشیه رانده شدن و انزوای هرچه بیشتر دین از عرصه زندگی بشر تفسیر شده است. . . .